Вивчаємо казки у 5 класі
Казка «Пані Метелиця» Брати Грімм.
Мета: скласти цілісне уявлення в учнів про героїнь виучуваної казки ;виробляти вміннясистематизувати прочитаний матеріал, аналізувати вчинки персонажів; засвоїти поняття « антитеза»; розвивати навички логічного мислення ,зв’язного мовлення; виховувати милосердя,працелюбність.
Обладнання:учнівські малюнки до
казок,образон «Бджола і шершень» ,конверти з
роздавальним матеріалом.
Тип
уроку: урок -порівняння.
Хід
уроку
1.Організаційний
момент.
Учитель.
Любі діти на минулому уроці ми прочитали казку братів Грімм «Пані Метелиця».
У народі
завжди вірили, що працьовита й добра людина отримує винагороду за своє праведне
життя й стає щасливою. Тому про це в різних народів складено безліч казкових
історій.
2.Оголошення
теми уроку.
І кожен
має зрозуміти, чому, прочитавши цю казку ,ми сучасні люди, уболіваємо за
героїню, засмучуємось, або відчуваємо полегшення коли історія завершується
добре для доброї людини, а зла й вередлива—справедливо покарана.
Постановка проблеми уроку.
Яке
поняття з теорії літератури ми засвоїмо, якщо порівняємо образи рідної дочки і
пасербиці з казки «Пані Метелиця»?
3.Вивчення
нового матеріалу.
РЕЛАКСАЦІЯ
А)підготовка.
Заплющте
очі, дихайте спокійно, ніжки і ручки відпочивають. Розслабтеся. Помовчимо і
прислухаємося до звуків навколо нас. Дихаємо рівно. Послухайте ,що я вам
розповім.
Б)Основна
частина(віртуальне проектування)
Сонячний,
теплий , літній день—уявіть собі. Підставте сонечку ваше обличчя. Чуєте летить
бджілка, збирається сісти на квітку вишні. Які запахи ви чуєте? Роздивіться
бджолу. Крильця у неї розправлені. Що вона робить? Працює, дуже старанно. Вона
поспішає збирати нектар. Проведіть її поглядом, вона полетіла у справах…
Тепер ви
ніжитеся на м’якому килимку. Відчуття приємного спокою і відпочинку огортає
ваше тіло—точнісінько як шершня, що лежить собі на листочку вишні.
Подивіться
він відпочиває, склав крильця, розкинув лапки. Він все лежить і лежить,
точнісінько як ви зараз на килимку. Що ж це таке? Не інакше як ледарство.
Подумки
поверніть бджолу на вишню, порівняйте її із шершнем. Проведіть між ними уявну лінію і напишіть великими
літерами—АНТИТЕЗА. А що це таке?
Антитеза—протиставлення
протилежних явищ, понять, почуттів, думок, характерів. Вам вдалося
протиставлення бджоли і шершня? А тепер повернемся у наш клас. Відновлюються
наші сили і хороший настрій.
4)
Налаштування на активність.
Валеохвилинка (зміна біоритму
–розслаблення на біоритм активності).
5)
Відновлення навчальної інформації:
А)обмін
думками;
Б)малювання
моделі образона;
В)нанесення
навчального матеріалу на навчальний образон;
Г)колективне
узагальнення, резюмування:
Антитеза
–це___________________________________
Бджола –
_______________________________
Шершень—це_______________________________
6.Закріплення
навчальної інформації.
А) Гра
« Казковий аукціон»
-- Чим
займалася пасербиця? (пряла)
--Що
сталося з її пальцями? (порізала)
--Що
впустили дівчата в колодязь? (починок)
--Де
опинилися дочки, стрибнувши у криницю? (на луках)
--Хто
перший попросив допомоги у казці? (хліб)
-- Яке
дерево попросило допомоги у казці? (яблуня)
--Яку
винагороду отримала пасербиця? (золото)
-- Хто
перший сповіщав про повернення дівчат додому? (півень)
--Що
залишилося на згадку удовиній дочці про пані Метелицю? (смола)
Б) Складання
порівняльної характеристики героїнь.
1)
Літературна вправа «Художні перлини» (художній переказ заздалегідь
підготовлених учнями епізодів казки, в яких розповідається про вчинки героїнь,
які розкривають провідні риси характеру)
2)
Робота в групах
Завдання
«Лото» . Скласти прислів’я з окремих частин, доповнити порівняльну
характеристику пасербиці та удовиної дочки.
1 . група . Конверт№ 1
Зроблене
потай, винагороджується явно.
Хто
добре працює, тому і щастить.
Добра
душа людину прикрашає.
Рідний
край кожного до себе вабить.
2. група. Конверт №2
Без
труда нема плода.
І за
холодну воду не береться.
Заробив
на сіль до оселедця.
Хто зле
робить, то все собі шкодить.
Хто
дрімає, той щастя немає.
В) Робота в групах.
З
опрацьованих прислів’їв виберіть ті ,які можуть стати епіграфом до творчої
роботи.
Г) Читання байки Г. Сковороди «Бджола і
Шершень».
Спробуйте
зіставити образи Бджоли і Шершня.
Д) Словесні замальовки.
Учням двох груп пропонується творче завдання
розказати про пасербицю і удовину дочку ,порівнявши їхню поведінку із
алегоричною поведінкою Бджоли і Шершня. Викласти повідомлення у 6-8 речень.
Лідери груп пропонують варіанти роздумів.
Експерти
аналізують та коригують відповіді.
7.Підсумок
уроку.
1) Дайте
відповідь на проблемне питання уроку : « Яке почуття з теорії літератури ми
засвоїли, коли порівняли образи рідної дочки і пасербиці з казки «Пані
Метелиця» ?
2))Хвилинка-цікавинка
« Чи знаєте ви,що…» (Бджола,шершень)
8.Оцінювання
роботи учнів. Самооцінка.
Учні самі вибирають предмет, оцінюючи свою
роботу:
Сонце—я добре працювала на
уроці, досяг бажаного результату (10-12 балів)
Ялинка—я гідно почувався на
уроці (8-9 балів)
Грибочок—я заглибився (6-7 балів)
Хмаринка—я працював більш-менш (4-5 балів)
9. Домашнє
завдання.
1 група.
Доповнити розмову Пані Метелиці й
пасербиці влучними прислів’ями та приказками.
2
група. Знайти казки, схожі за сюжетом, у інших національних літературах.
3 група.
Твір -мініатюра « Чи є люди -Бджоли та люди- Шершні навколо мене? А я сам (а)
дужче кого люблю і розумію?»
Коментарі
Дописати коментар