Джеймс Олдрідж "Останній дюйм"



УРОК №28
Тема: Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми в    оповіданні. Символічність назви  твору

Мета:розкрити ідейно-художні особливості твору Дж. Олдріджа; навчати аналізувати характер літературних героїв через їхні вчинки; проаналізувати проблему взаємин батьків і дутей в оповіданні «Останній дюйм», розкрити символічність назви твору; розвивати навички аналізу оповідання, виразного читання усного зв’язного мовлення, словесного малювання, уміння визначати ключові епізоди, формулювати основну думку твору, висловлювати міркування з приводу даної проблеми; виховувати мужність ,волю, повагу до батьків, прагнення порозумітися з ними.НЛ-3,НЛ- 4.
Тип  уроку: урок засвоєння нових знань і вироблення на їх основі вмінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, тексти оповідання «Останній дюйм»,роздатковий  матеріал.
  Епіграфи:
                 У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишають останні  дюйми...
                                                                                                               Дж.Олдрідж   
                      Ніколи не знаєш  на що ти здатний, доки не спробуєш.
                                                                                                           Дж.Олдрідж
  Проблемне запитання :Чи  вдалося  героям оповідання  подолати  останній  дюйм?                                                                                                    
                                                          Хід уроку
І. Організаційний  момент.
ІІ.Оголошення теми,мети,епіграфів уроку.(записати тему)
Слово учителя. Проблема взаємин дорослих і дітей існувала в усі часи. Людям різного віку складно зрозуміти один одного. Живучи в колі рідних і близьких людей ми часто не замислюємося над тим, яку відповідальність несемо за їхню долю. І лише в критичних ситуаціях людина усвідомлює як важливо вчасно зрозуміти, в чому саме полягає ця відповідальність. Один із художніх творів англійського письменника Джеймса Олдріджа саме і присвячений такій делікатній грані людського спілкування, як стосунки батьків і дітей.
Як побудувати здорові родинні стосунки? Чому виникає непорозуміння, відчуження між рідними людьми? Про це все ми і поговоримо на уроці.
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО  МАТЕРІАЛУ
1.Коротка розповідь  учнів про історію  створення оповідання.
2.Стислий переказ сюжету твору
  3.   Словникова робота:
  ДЮЙМ - одиниця виміру  відстані ,що дорівнює  2,54 см.
 Фут – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48 см.
Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам.
Хамсин – сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.
Авантюра – ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал.
Дюни-піщані пагорби нанесені вітром на узбережжя морів озр великих річок.
Піке-ниження літака з великою швидкістю
 5.Усне словесне малювання.Деві,Бен,мати.
6.Ключові події,що розкривають  проблему  взаємин між  батьками  і дітьми.
7.Коментар  учителя  про  Акулячу  бухту.
8. Робота з текстом,переказ ключових епізодів.
  Політ Бена  і Деві.
- Проблемні запитання.
-  Як ставиться батько до Деві під час польоту? (Роздратовано, різко, неуважно).                           + цитата
-  Які почуття виражає вираз обличчя батька? (зневагу, роздратування, ніякого співчуття до сина).
-  А що виражає заплакане обличчя хлопчика? (розгубленість, страх, розпач, біль).
-Поведінка  героїв  при  пораненні Бена
- Що трапилося з Беном під час підводних зйомок? (учні відповідають, цитуючи текст)
-         Як змінюється ставлення батька до сина? (Бен намагається зрозуміти, про що думає син, старається розгледіти вираз його обличчя, підбирає необхідні слова, розмовляє з ним лагідно, не хоче його налякати).
-Як  повівся Деві?           
-Цитатна  доріжка.Учні  читають і пояснюють  цитати.
 «Бен розумів,що єдина надія  врятуватися і синові ,і йому- це примусити Деві самостійно  приймати  рішення…»
«-Молодець!-Бен  хотів  підбадьорити сина .але  не вмів  це зробити…»
«Усього  має  бути  шість  дюймів ,але  дуже  важливий  останній дюйм…»
«Бен подивився  на  сина і пригадав, що давно уже  так не дивився  на нього…»
-Дорога  додому  і приземлення.
 -Як  син  допоміг батькові?
 - Визначте епізод найвищої напруги в новелі (Хлопчина вперше сідає за штурвал літака. Дитина в страшенному напруженні веде літак з підказки батька, який постійно втрачає свідомість. Ціною неймовірних нелюдських зусиль хлопчик із честю вийшов з цього важкого випробування).
-         Як Деві долає останній дюйм? Зачитайте (Діти читають уривок с.165.
-         Що виражає тепер обличчя Бена? (здивування, захоплення, радість, гордість за сина)
-         Які почуття виражає обличчя Деві в даний момент? (На його очах знову сльози. Але це вже не сльози відчаю, розпачу, образи, а сльози радості).
В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті -  вчинок, який допоміг їм врятуватися, подарувати життя, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.
-Лікарня . Подолання  останнього  дюйма між батьком і сином.
 -Чи вижив Бен?
-Якою  була  зустріч  батька  і сина?
Коментоване  читання  останнього  абзацу  с.169.
  9.Прийом  «Мікрофон»    
Словникова робота. Робота з карткою
---СИМВОЛ- (від грецьк. Symbolon  - знак, прикмета)  Умовний знак, який крім свого  прямого значення наділений і новими (переносними)
Якщо звернутися до тексту, чи можемо ми знайти  
            символи, які показують віддаленість батька і сина?
-            Як  ці стихії співвідносяться з героями? Поясніть вибір.

 Опис : 016-299                            Опис : MF0549 


           
-           Охарактеризуйте ці стихії. Що в них спільне та різне?
-           Чи можна змінити характер даних стихій і що для цього
                необхідно?
--Останній  дюйм –записати.
 





                                                      дюйм




 Син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».
Давайте спробуємо дослідити причини непорозумінь між батьком і сином та надати поради щодо виходу із конфліктної ситуації. До речі, що таке конфлікт?
ІVЗакріплення  знань,умінь і навичок
 1.Сформулюйте  коло  проблем,які  порушує автор  у творі.(робота  в парах)
  2.Складання асоціативного  кола «Родина та її цінності»
 3.Прийом  «Вільний  мікрофон»
 -- Пояснити епіграфи.
  --Відповідь на проблемне запитання.
 4. Колективна  робота
-- Поради  батькові і синові.
 5.Проблемні  запитання
  -Чи актуальною  є  проблема таких взаємовідносин у  наш  час?
  --Що  потрібно робити ,щоб такої проблеми  не  існувало?
6.Заключне слово вчителя. Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, інколи вам необхідно зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоби врешті-решт ви змогли здолати той останній дюйм непорозуміння, який існує між вами.
Останній дюйм, який розділяє всіх і все нелегко подолати, але можливо». Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:написати  твір
                 




                                 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу