Урок № 22
Тема: Диво Різдва ( за повістю Чарльза Діккенса « Різдвяна пісня в прозі»)
Мета:Вчити замислюватися над змістом прочитаного;удосконалювати навички усного мовлення в українській та англійській                                         мові; удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях;розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати гуманне ставлення один до одного;виховувати любов до традицій рідного народу.
Обладнання: портрет письменника, записи українських та англійських                          колядок, 12 страв, які готують на Святвечір.
Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів
Формауроку.Інтегрований(зарубіжна література, українська                  література, англійська мова).
Місце проведення: класна кімната.
Епіграф. Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
               Це єдині дні в усьому календарі, коли люди ніби
               за мовчазною згодою, добровільно розкривають одне
               одному серце і вбачають у своїх ближніх,- навіть бідних
               і знедолених, - таких же людей, як вони самі.

                             Чарльз Діккенс                                          
                                                          Хід уроку
І. Оргмомент (Звучить різдвяна мелодія №1 )
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
1.Вступне слово вчителя зарубіжної літератури.
З усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Чому? Мабуть, тому, що всі люди очікують на подарунки, увагу, смачні страви. Ми всі виносимо з дитинства віру в дивовижну казку про Діда Мороза, який приносить подарунки. А дорослі чекають змін у житті, розв’язання якихось важливих проблем. Новорічні і різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному.
2. На тлі музики учні читають вірші
Як казково вечір наплива,
В серці щем забутий ожива,
Тихо стукає у шибку
Ніч Христового Різдва.
Це приходить той чарівний час,
Що до неба повертає нас.
Квітне втіха, в’яне лихо
І зникає біль образ.
Ніч Різдва, ніч любові,
Освяти нас, освяти
І у душах да воскресне
Віщий промінь чистоти.
Хай же музика небесна
Тихо лине з висоти,
Щоб на світі люди знову
Обнялися, як брати.
У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку колись давно мріяв, для інших - очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме таке і чекає на нас. Свій урок ми назвемо « Диво Різдва ».
3. Вступне слово вчителя української літератури
У різдвяні дні відбуваються різні дива. Особливо повниться чудесами
Святвечір. Звичайні предмети та речі набувають чарівних властивостей. У стайні розмовляли свійські тварини. Дівчата ворожили на свого судженого. Кожна господиня-українка готувала 12 страв, серед яких царицею була кутя.
ІІІ. Постановка мети і завдань уроку(записується тема уроку).
Учитель зарубіжної літератури
Сьогодні ми простежимо, які моральні проблеми ставить у своєму творі
« Різдвяна пісня в прозі» Чарльз Діккенс, проаналізуємо образ головного героя оповідання Ебенезера Скруджа.
Учитель української літератури
Крім того, поговоримо про традиції католицького і православного Різдва, пригадаємо вивчені раніше на уроках української літератури колядки, які вселяють радість і надію у душі всіх, хто їх слухає.
Учитель англійської мови
Та чи тільки українці так радіють святу Різдва Христового ? Звичайно, що ні. День народження Спасителя возвеличують всі, хто вірить в Ісуса. Тому сьогодні ми пригадаємо про традиції святкування Різдва на батьківщині Чарльза Діккенса, в Англії.
Учитель зарубіжної літератури
Маємо надію, що і вам, учням, і нам, учителям, і нашим гостям буде приємно від спільної роботи.
Звернімося до епіграфа.
Ці слова – про Різдво, бо письменник найбільше любить це свято. Про це свідчить і той факт, що з 1843 по 1848 роки Діккенс щоразу писав до Різдва так звані “різдвяні повісті”, в яких переконував читача, що немає нічого кращого, ніж сімейне вогнище у святвечір.
2.Бесіда
а)Осмислення назви твору
o   Чи не є дивною назва “Різдвяна пісня у прозі”?
o   Як ви розумієте словосполучення “Різдвяна пісня”?(Це колядка в українців і щось подібне до колядки в інших народів)
o   Як ви гадаєте, чому автор вибрав таку назву?Що він хотів підкреслити? (пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини. Саме такі почуття автор передає у творі.)
o   Хто співає “Різдвяну пісню” в творі Діккенса? (усі герої, крім Скруджа)?
 б) Характеристика героя
Учитель зарубіжної літератури(у супроводі ніжної святкової музики №6).
«Є багато речей, що я з них міг би добути щастя, але я ними не скористався, - між іншим, і Різдво так само. Але, окрім моєї великої шаноби до святого Різдва, я ще вважаю цей день найкращим у цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідних людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої подоби. І через те, дядечку, хоч Різдво й не поклало мені в кишеню ані шматочка золота чи срібла, а я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю  його…»
«Сьогодні я прийшов для того, щоб сказати, що ти ще можеш мати надію минути моєї долі. Я допоможу тобі…»
  • До кого звернені ці слова? (До Ебенезера Скруджа, героя оповідання Чарльза Діккенса)
  • Знайдіть у тексті і зачитайте характеристику Скруджа (стор. 79-80)
  • Як характеризують Скруджа слова: «Душевний холод заморозив зсередини старечі риси…» і « Це був кремінь, а не чоловік»? (Душа Скруджа була холодна і тверда, мов кремінь)
  • Чи всі герої шанують Різдво ? (Ні. Ебенезер вважає, що ці дні – звичайні : гадає, що матиме збиток, якщо дасть своїм підлеглим вихідні).
  • Як Скрудж провів передсвяткові дні ? (Працював, с. 80)
  • Чим головний герой відрізняється від свого оточення? Знайдіть у тексті цитати, які б характеризували його (с. 80(1), 81(2), 81(3), 83(4), 85(5).
Отже, головний герой оповідання – багатій Ебенезер Скрудж. Спробуймо скласти схему «Скрудж і його оточення». Закінчимо ми її в процесі роботи.
3. Робота з текстом. Запитання до учнів
v  Що надзвичайного сталося зі Скруджем Різдвяної ночі ? (Вирушив у подорож в Минуле, Теперішнє, Майбутнє).
v  Дух минулих свят показав головному герою його минуле. Яким був Ебенезер у дитинстві, юності? Відповідь підтвердіть цитатами з тексту. (самостійний хлопчик, сестра Фанні, перше кохання,  96(1),   96(2),   98(3),   100(4),   102(5))
v  Чому Дух Минулого Різдва нагадує одночасно і дитину, і старого діда? (В минулому всі - діти. Але з часу дитинства пройшло багато років, то ж він ніби постарі, с.94).
v  Чи легким було життя Скруджа  у дитинстві? Звичайно , ні. Нелегким було і життя Діккенса. Але письменник, переживши тяжке дитинство, не став таким як Скрудж. Чому ж Скрудж став духовно мертвою людиною? (Можливо він обрав неправильні життєві орієнтири).
v  Яку мету в житті обрав Діккенс? (Вирішив боротися, зробити так, щоб усім жилося легше, щоб згинули злидні і безправ’я).
v  А яку мету вибрав Скрудж?(Він вирішив стати багатим).(У схемі записуємо слова  «кохання» , «гроші»).Отже, гроші мали найбільший вплив на героя, саме вони зробили його відлюдкуватим, черствим, жорстоким, сварливим. У ньому померли звичайні людські почуття: любов, щедрість. Різдво викликало у нього злобу).
v  Що дізнався Ебенезер Скрудж від Духа Теперішніх свят? (
v  Як святкують Різдво Фред, Боб Кретчит, що говорять вони і члени їхніх родин  про Скруджа).
v  Давайте завітаємо в гості до добрих і милосердних людей – членів родини Боба Кретчита та родини племінника Скруджа.
Знайдіть у тексті слова, які б підтверджували, що Кретчитам жилося важко.
1. У них не кімнати, а «комірчини».
2. Плаття місіс Кретчит «двічі перелицьоване»( с. 106).
3. Костюм Боба Кретчита «пошарпаний, підлатаний»
4. Пітер Кретчит одягнутий у «велетенський комірець» Боба Кретчита (с. 106).
5. Боб не має пальта, тому весь час ходить у довгому шарфі (с.85).
6. Родинний кришталь – дві склянки і кухоль з відбитою ручкою(с.109)
7. Крихітка Тім тяжко хворий, а лікувати його коштів нема.
-Чи ображені вони на життя?(Вони сприймають все як належне. Щиро тішаться Днем народженням Божого сина.Марта прийшла в гості.
Усі Кретчити як могли прикрасили одяг.Кретчити зготували святкову вечерю) 
Вчитель англійської мови
-А що подають на стіл в Англії на Святвечір?(Учні відповідають англійською мовою. Індичку, пудинг, соки, яблука, апельсини, печені каштани).
Вчитель української літератури: 25грудня католицьке Різдво. Православне святкується з 6 на 7 січня.
        Що готують англійці на Різдво, ми дізналися. А чи знаєте ви, які страви готують ваші бабусі та матері на український Святвечір? Звичайно, це
1.кутя,
2.борщ з вушками,
3.вареники з капустою,
4.вареники з маком,
5.гриби,
6.рибу смажену,
7.квасолю,
8.вінегрет,
9.узвар,
10.пампушки,
11.тертюхи з підливою часниковою,
12.яблука(печені) 
Довечерісідає вся родина,як тільки зійде перша зірка нанебі. Господар тричі промовляє молитву, перехрестившисьпробує кутю. Всі члени родини роблять теж саме. І тоді починають вечеряти.
А зараз завітаємо до родини Кретчетів з нашими українськими, побажаннями. Яку колядку ви хотіли б заспівати, заходячи в цей гостинний будинок ? Скажіть їм також і Різдвяну віншівку.
Хай за вікном хуртеча злиться,
А нам співати і радіти.
Горить ялинка у світлиці –
З Різдвом Христовим, любі діти.
2. Схилився за ворота вечір.
Звізда нова зійшла за обрій.
Той вечір завітав до речі :
З Різдвом Христовим, люди добрі!
Діти співають «Добрий вечір»

Вчитель зарубіжної літератури:
·        Яку істину зрозумів Скрудж у сім’ї Боба Кретчита?( Головне - не гроші, а теплі людські стосунки)
·        Знайдіть у підручнику і зачитайте діалог племінника Скруджа та його дружини про Скруджа( с.112). Отже, « його багатство не йде йому на пожиток. Воно й людям не приносить добра і його не втішає».( заносимо до схеми імена клерка та племінника).
·        Чому Дух Майбутніх свят дуже налякав Скруджа? ( Він зрозумів, що після смерті його ніхто не згадає добрим словом).
·        Зачитайте благання Скруджа, звернені до останнього Духа(стор.120).
·        Що було в житті Ебенезера найголовнішим?( Гроші, не дав ні цента збирачам коштів для бідних. Наказував племіннику більше працювати. Економив на всьому).
·        Чи змінився Скрудж після різдвяних подорожей? Як? (стор.122).У нашій схемі залишилося ще одне вільне місце. Кого ми не вказали?
·        ( Марлі, компаньйона. Саме Дух Марлі допоміг головному герою зрозуміти що гроші – не головне в людському житті)
·        Чи відчув Скрудж, що існують інші цінності? Які? ( Так. Це милосердя, добреставлення до людей, які нас оточують, бажання допомогти їм, зробити для них щось приємне)
·        Ебенезер Скрудж змінився. З ним трапилося справжнє диво. Чому? (На Різдво трапляється багато різних див. Різдво робить людину кращою, добрішою, ніжнішою, милосердною)
Учитель зарубіжної літератури.
Ось і закінчилися наші зустрічі зі Скруджем, подорожі з Духами. « Різдвяна пісня в прозі» вже не буде звучати  на уроці. Та чи буде вона звучати у ваших серцях? Чи будете ви заздрити, зустрівши багатого скупця, що нагадує Скруджа, чи, може, пожалієте його?
     Чарльз Діккенс застерігає від надмірного захоплення грошима, багатством. Письменник стверджує, що «не гроші роблять людину щасливою, а людяність».
 IV. Домашнє завдання.
     Отож, домашнім завданням вашим буде підготуватися до творчої роботи на тему « Що в житті людини найцінніше?»
I.              Підбиття підсумків.Кожна людина прагне бути щасливою, знайти своє місце серед людей. І тільки від неї  самої залежить, чи йти дорогою добра, осяяною світлом і теплом, чи блукати в темряві безнадії. Тож вам бажаю вчасно зробити правильний вибір.

                                                     
                                                 Урок № 23
Тема уроку:Подорож Скруджа Різдвяної ночів часі і просторі  як   можливість осягнути своє життя.                   
Завданняуроку:Простежити шляхСкруджа Різдвяної ноч зробити висновки про помилки Скруджа,   спостерігати за змінами у його  поведінці та характері; формувати вміння аналізувати зміст художнього твору,розвивати зв’язне  мовлення, творчу уяву учнів; виховувати людяність, доброту, милосердя.
Форма уроку: урок - подорож.

Подорожувати – означає кожної хвилини
народжуватися і помирати.
Віктор Гюго

Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
          Назвати життєві помилки  Скруджа;
          Пояснити зміну поведінки  героя;
          Назвати основні кульмінаційні картини подорожей Скруджа;
          Висловлювати своє ставлення до героя повісті ;
          Ділитися  набутим досвідом .
На уроці будуть формуватися такі групи компетентностей :
          Соціальна;
          Полікультурна;
          Комунікативна;
          Інформаційна;
          Самоосвітня;
          Пізнавальна;
          Продуктивної  творчої діяльності.
Ключові поняття : Різдвяне оповідання, життєвий шлях героя, деградація , відродження особистості героя .
Обладнання: портрет Ч. Діккенса, ілюстрації до І, ІІ, ІІІ строфи.

Хід  уроку
І. Організаційна частина.
v  Привітання з учнями.
Як казково вечір наплива,
В серці щем забутий ожива.
Тихо стукає у шибку
Ніч Христового Різдва.
Це приходить той чарівний час,
Що до неба повертає нас.
v  Технологія „Пароль”
Назвіть «ланцюжком» ключове слово попереднього уроку.
(Паролем цього уроку можуть бути слова : Чарлз Діккенс, Різдво, оповідання, «Різдвяна пісня в прозі», строфа, Марлей, Дух Минулого Різдва і так далі).
Діти, це третій урок по «Різдвяній пісні», на попередніх уроках ви зуміли визначити особливість жанру різдвяного оповідання, прочитали та проаналізували Строфу І, створювали порт фоліо Скруджа (визначено переможців: групу Патрашок С., Прокопенко Д., Білоусова А.)
Зараз ми продовжуємо працювати по строфі ІІ-ІV.
(запис числа, класної роботи)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Тестування  „Відгадай слово ”
Перевірка засвоєння матеріалу попередніх уроків (комп’ютерна підтримка)
Знайдіть правильну відповідь на запитання, випишіть букви-відповіді, складіть слово і дізнайтеся, що нас очікує сьогодні на уроці.
1. Як в Англії називають Чарлза Діккенса?   
     А) Чарівником Різдва;   
     П) батьком англійського Різдва;       
     Р) Засновником Різдва.
2. Як перекладається з англійської мови ім’я  «Скрудж»?  
      Б) «Дивак»;    
      В) «Слимак»;     
      О) «Скнара».
3. Хто святкував Різдво у творі Ч. Діккенса?    
      Д) Усі герої, крім Скруджа;      
      Е) Духи Різдва;      
      Є) Родини Боба Кретчита та Фреда.
4. Які відчуття притаманні жанру різдвяного оповідання?  
     А) Жаху;
     О) Таємничості, фантастичності;     
      І) Суму.
5. Знайдіть неправильне твердження:    
      Б) Марлей навідався до Скруджа, щоб попередити про
          прихід  трьох Духів;   
      Р) Дух Минулого Різдва нагадав Скруджеві, що він в
           дитинстві не любив Різдво;     
      С) Дух Майбутнього Різдва показав Скруджеві,
           як може закінчитися його життя.
6. Хто прийшов попередити Скруджа про Духів Різдва? 
     А) Племінник Фред;    
     Е) Пани з благодійної контори;   
     О) Марлей.
7. Із чого був зроблений ланцюг Марлея? 
     В) З повітря;   
     Г) Заліза;    
     Ж) Скриньок для грошей.

Перевір себе : ПОДОРОЖ
Нас сьогодні чекає подорож разом зі Скруджем і Духами Різдва.
Запишіть тему уроку.
ІІІ.  Повідомлення теми і завдань уроку.

1.    Тема  уроку: Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя. (запис теми в зошити)
Реклама учня:
-           учениця _______________ підготувала для вас рекламу до нашого уроку. («Хочеш дізнатися, як твердого, як кремінь, потайного, як слимак, скнару заставити за одну ніч почуватися легким, як пушинка, щасливим, як ангел? Тоді читай повість Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»)
2. Проведення вправи „Очікування”.
-Хочете і ви дізнатися? Чого ви ще очікуєте від уроку?
(Учні пишуть на сніжинках кількома словами свої очікування від уроку. По черзі прикріплюють їх на ялинку. На основі очікувань формулюється мета уроку).
3.Завдання уроку:
- Тож сьогодні завданнями буде:
Простежити шлях Скруджа Різдвяної ночі,
зробити висновки про помилки Скруджа,
спостерігати за змінами у його  поведінці та характері;
формувати вміння аналізувати зміст художнього твору,
розвивати зв’язне  мовлення, творчу уяву;
виховувати людяність, доброту, милосердя.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
 - В кінці ви спробуєте самі оцінити свою роботу на уроці за карткою самооцінювання.
(Ознайомлення учнів з формою проведення уроку, видами роботи )
V. Формування нових знань і способів дії.
Мозкова атака:
- Як ви розумієте зміст висловлювання, який служить епіграфом уроку
     Подорожувати – означає кожної хвилини народжуватися і помирати.
Віктор Гюго,німецький письменник, державний діяч
 Бесіда:
- згадайте наші досягнення минулих уроків і скажіть, чому саме в Різдвяну ніч відбуваються неймовірні пригоди героя?
    Учень використовує схему «Особливості жанру різдвяного твору» та виставку книг про Різдво (В книгах про Різдво описуються казкові пригоди, перетворення, духи, чорти..)  
 - А ось як  говорять про Різдво сам Чарлз Діккенс та  Ебінезер Скрудж.

ПОЧИНАЄМО ПОДОРОЖУВАТИ
ЧАС ПОДОРОЖІ - РІЗДВО
Інсценування «Автор та герой про Різдво»:
     Ч. Діккенс:  «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди ніби за мовчазною згодою, добровільно розкривають одне одному серце і вбачають у своїх ближніх, навіть бідних і знедолених, - таких же людей, як вони самі».
     Скрудж:  «Різдво! Що за дурниці! Коли б я міг робити так, як бажаю, то я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!»     
На чиєму боці ви?
ІНТЕРВ’Ю З АВТОРОМ     
 - Коли відбувається якась визначна подія, ведуться репортажі, беруться інтерв’ю. Тож і сьогодні на уроці є репортер________________________
Інтерв’ю:
Репортер: - Шановний авторе! Чи вірите ви в те, що навіть такий негідник, як Ебінезер Скрудж може все-таки змінитися?
Ч. Діккенс: - Я як автор, беззаперечно вірю, що бездушна і зіпсована грішми людина поверне собі душу, і любов, і людяність.
Репортер: - Як це можливо?
Ч. Діккенс: - Саме в різдвяному творі можливі дива, казкові перетворення героїв. Тож Скруджу я запропонував казкову подорож з привидами та духами
Репортер: - Що ж, щасти вам обом. А ми будемо спостерігати за подіями та повідомляти новини.
ВАЛІЗА СКРУДЖА
  Гра «Збираємо уявну валізу  героя»:
- Вирушаючи в дорогу, разом з необхідними речами ми беремо з собою і найдорожче серцю, без чого путь стане сумним. Які? (фото, телефон..)
- Зберемо символічну валізу Скруджа: (рахівниця, гроші,..)
- А посмішку треба брати в дорогу? Гарний настрій? Чи взяв їх Скрудж?
- А шо ще може взяти із собою Ебінезер Скрудж.? (свої погані вчинки, згадки, помилки, зачерствілу душу)
СТОП-КАДР (ФОТО НА ЗГАДКУ)
Дослідницька робота «Стоп-кадр» : помилки  героя.
Учні підготували виставу про вчинки, які здійснив Скрудж.
Завдання 1:
          Перегляньте виставу.
          Визначте ПОМИЛКИ Скруджа .
          Запишіть ці помилки в зошит.
1.Скрудж і Фред.
Фред: - Будьте здорові, дядечку, зі Святим вечором, з веселим Різдвом! Щасти вам, боже!
Скрудж: - Що за дурниці! Цей світ, де я живу, заселений такими дурнями, як ти!
Фред: - Та не гнівайтеся, дядечку, а краще приходьте до нас завтра на святковий обід.
Скрудж: - Та згинь ти зі своїми святцями!
Фред: - Мене до самого серця діймає ваша невблаганність. Ніякої сварки між нами не було, я спробував просити вас заради Різдва, і до кінця свят матиму веселий настрій. Бажаю вам, дядечку, радісно зустріти Різдво!
Скрудж: - Прощавай!
2.    Скрудж і пан.
Пан: - Містере, кілька чоловіків з нас дбають, щоб зібрати грошей та купувати хліб, дрова, м’ясо й теплу одежу бідними. Ми особливо вибрали це свято для своєї діяльності, бо в цю пору найбільше допікає нужда. Скільки скажете записати від вас?
Скрудж: - Ніскільки! Я сам не граюсь в Різдво і не маю таких достатків, щоб давати на забави лінивим. Хіба вже немає тюрем та робочих домів для бідних?
Пан: - Є, ваша правда. Та багато хто воліє краще вмерти, ніж потрапити туди.
Скрудж: - Коли б вони згодилися швидше вмерти, тоще й на краще було б: поменшало трохи людей, а то вже дуже намножилося!Прощавайте.
2.    Скрудж і кохана.
Кохана: - Любий друже, що трапилося з нашим коханням?
Скрудж: - А що трапилося?
Кохана: - Ваше обличчя вражає грубими та неприємними рисами. У ваших очах з’явивсь якийсь неспокійний заздрісний вираз.
Скрудж: - Пусте.
Кохана: - «Пусте». Вам усе одно. Другий божок став вам за мене.
Скрудж: - Який божок?
Кохана: - Золотий. Всі ваші надії та наміри пожерло одне бажання: охота наживати гроші. Дай Боже, щоб ви були щасливі в тому житті, що ви тепер собі вибрали.
Скрудж: - Прощавайте.
Завдання 2:
•Визначте ПОМИЛКИ Скруджа (та запишіть у зошити)
•Перевірка за методикою «2, 4, 8»
•Запишіть ці помилки на листочках та добавте у валізу героя.
 (не шанує Різдво, відмовляється від племінника, невблаганнийне допомагає нужденним, егоїст,жадібність до грошей,жажда збагачення руйнує сімейне щастя тощо).
-Чи доброю дорога буде з таким багажем?
-Що треба зробити мандрівнику, щоб дорога була щасливою? (змінитися)
  Завдання 3. Продовжіть речення: Людина має право робити помилки, але щоб життєвий шлях закінчився щасливо,вона повинна їх … (виправляти)                
- Може допоможемо Скруджеві виправитися і зібрати нову валізу?     
-Давайте простежимо за мандрівкою  нашого героя, попрацюємо в групах. Займіть свої місця біля столів.
VІ. Застосування знань, умінь і навичок.
-Ви на минулому уроці отримали завдання:
1.Об’єднайтися в три групи.
2.Від імені Духа Минулого, Теперішнього та МайбутньогоРіздва розповісти про мандрівку. Звернути увагу на почуття, настрій героя.
3.Скрудж буде вас уважно слухати і робити свої висновки.
 (кожна група переказує стисло важливі моменти ІІ, ІІІ та ІV строф, після кожного виступу, Скрудж робить свій висновок).
СТАНЦІЯ  «ДУХ МИНУЛОГО РІЗДВА»
І група – подорож Скруджа з Духом Минулого Різдва
Учень, який виконує роль Скруджа, підходить до групи, до нього звертається Дух:
«Тільки пробило першу годину ночі, я з’явився біля Скруджевого ліжка. Він мене боявся, та я торкнувся своєю рукою його серця, і ми вирушили в дорогу. Я показав декілька картин.
Спочатку ми опинилися в пустій школі. Там сидів самотній хлопчик, покинутий всіма на Різдво. Він читав улюблену книгу про Алі-Бабу і 40 розбійників.
Я помітив, що  Скрудж плаче, дивлячись на цього хлопчика». С.97
Скрудж: «Я згадав, що минулої ночі якийсь хлопчик колядував коло моїх дверей. Мені хотілось би дати йому що-небудь»
Дух: «Потім я показав наступні картини, де всі люди на вулицях гуляють і радіють святу. І як  приїхала сестра забрати маленького Скруджа додому на Різдво, а він був веселий і щасливий. Сестра вже дорослою помре, і зостанеться її син – Фред».
Скрудж: «Я згадав, що в дитинстві любив Різдво, і рідних, і мені зараз хочеться піти до Фреда на святковий обід».
Дух: «Потім я показав наступну картину: кохана дівчина повертає слово Скруджеві, бо золотий божок замінив йому кохання. Згодом у тієї дівчини  була велика щаслива родина, і Скрудж побачив, як батько піклується про своїх дітей».
Скрудж: «Я уявив, що на місті того батька міг би бути я. та всі мої надії пожерло одне бажання: золото. От тоді у мене навернулися сльози . Я хотів би все виправити ».
СТАНЦІЯ  «ДУХ ТЕПЕРІШНЬОГО РІЗДВА»
ІІ група – подорож Скруджа з Духом Теперішнього Різдва.
Учень, який виконує роль Скруджа, підходить до групи, до нього звертається Дух:
Дух: «Я запросив Скруджа до його кімнати. Він її спочатку не впізнав, бо там було повно всіляких харчів, а в каміні горів такий вогонь, якого той задубілий камін багато-багато років не бачив».
Скрудж: «Я зрозумів, що в мене є гроші, а я ніколи собі нічого не дозволяв: ні поїсти, ні погрітись».
Дух: «А ще серед інших картин я показав Скруджеві, як зараз святкують Різдво у родині писаря Боба Кретчита. Найбільше Скруджа вразило пусте місце для милиць Тайні Тіма». С. 109-110
Скрудж: «Мені соромно за ці слова. Я хотів би дати грошей для бідних і врятувати Тайні Тіма».
Дух: «Наступне, що я показав Скруджеві, - це свято у будинку Фреда. Там  розважалися  друзі, танцювали, співали.
Скрудж: «Я зрозумів, що я втрачаю, коли не хочу визнавати Різдво і не маю рідних, друзів. Я хотів би все виправити».
СТАНЦІЯ  «ДУХ МАЙБУТНЬОГО РІЗДВА»
ІІІ група – подорож Скруджа з Духом Майбутнього Різдва.
Учень, який виконує роль Скруджа, підходить до групи, до нього звертається
Дух: «Мене Скрудж боявся  найбільше, але він чекав мене і моєї науки».
«Я показав Скруджеві, яким буде його похорон: нікого не буде біля його ліжка, все розкрадуть. А одна сім’я навіть зрадіє, що він помер, бо не треба платити борг».
«Потім я привів Скруджа на старе кладовище до зарослої бур’яном могили і показав, що це його гідне місце». С.120
Скрудж: «Я зрозумів, як люди живуть, такий їм буде кінець…»
VІІ. Узагальнення та закріплення набутих знань, умінь і навичок.
СТАНЦІЯ «ЗАВДАННЯ ГРУПАМ»
1.Літературний крос: «Що міг би сказати Марлей, зустрівши Скруджа після подорожей?»
2.Сенкан до слова Скрудж (за змістом ІІ - ІУ строфи).
3.Поради Скруджеві (порадьте, що треба Скруджеві взяти в нову валізу, виберіть малюнки).
СТАНЦІЯ КІНЦЕВА
-Ось ми і дібралися кінцевої мети нашої подорожі.
Репортер: - Шановні глядачі! Ми знову з вами на зв’язку з Чарлзом Діккенсом та Ебінезером Скруджем. Що ж ми бачимо, містере Скрудже, такі разючі зміни: ви посміхаєтеся, такий люб’язний!
Скрудж: - О, я вже не той чоловік, що був раніше. Я почуваю себе легким, як пушинка, щасливим, як ангел, веселим, як школяр! Дай Боже, кожному щасливого Різдва!
Ч. Діккенс: - Після тієї пригоди Скрудж не бачився більше з Духами, але все життя поводився, як наказує любов до людей, відривав від себе й допомагав іншим. І про нього казали, що вже хто-хто, а Скрудж уміє шанувати Різдво.
VІІІ.Рефлексія
1. «Відкритий мікрофон»
          Помилки Скруджа були в тому, що він …
          Людина може змінити кінець свого життєвого шляху, якщо…
          Хто вірив у те, що Скрудж може змінитись?
          Що ви побажаєте собі перед Різдвом?
          Я вас вітаю та бажаю гарних оцінок.
Учні теж долучилися до різдвяних традицій і дарують гостям свої вироби і найкращі побажання.
ІХ. Оцінювання
1. Самооцінка
Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 3 балів.
1.  Ви успішно справилися з тестуванням                           _______
2.  Ви брали участь в роботі групи                                       _______
3.  Ви виявили себе як творча особистість (брали участь
      в проведенні   презентації, інсценуванні тощо)              ______                     
4.   Ви  успішно засвоїли матеріал уроку                             _______
Всього балів         _____
2.         Оцінювання вчителем
Х. Домашнє завдання
1.         Перечитати Строфу V «Закінчення».
2.         Творча робота на тему: «Моя зустріч з паном Скруджем» або «Що в житті людини найцінніше?»

Урок № 24

Тема:  «Етапи духовного переродження Скруджа»
Мета: простежити життєвий шлях героя, його мандри у часі та просторі; розкрити причини деградації Скруджа; формувати навички психологічного аналізу літературного персонажа; розширювати словниковий запас шестикласників; виховувати неприйняття надмірної жаги до збагачення та сприяти формуванню розуміння, що людина може і повинна змінюватись на краще.
Обладнання: звукозапис, таблиця «Мандри Скруджа в часі та просторі», портрет Ч. Діккенса, роздатковий матеріал.

Хід уроку
I.Організаційний момент   
1.Привітання:
Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня і нашим гостям. (Учні вітаються, сідають)
А що може створити гарний настрій, щоб день по-справжньому став добрим? (Усмішка, лагідне слово, гарна погода)
Погляньте, яка ж погода у нас за вікном.
Можливо, щось спільне є між краєвидом за вікном і тією музикою, яку ви зараз почуєте.
1.    Асоціативний ланцюжок
Звукозапис:
-Які емоції викликала?
-Що вчувається в музиці? (Вітер, завірюха)
-Які ще слова  і образи асоціюються зі словом «вітер»? (Холод, мороз, крига)
-Яким чином пов’язані ці слова з твором, який ви прочитали вдома?
-Зачитайте слова, що характеризують Скруджа (авторська характеристика на початку твору)
II.Робота над темою уроку
1.    Оголошення теми, мети, завдань уроку
Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні на уроці піде про головного героя «Різдвяної пісні у прозі» - Ебенезера Скруджа. Разом з ним святкової різдвяної ночі ми помандруємо у його минуле та майбутнє, оцінимо сьогодення. Прослідкуємо, як вплинула ця мандрівка на Скруджа, чи змінила його погляди на життя, ставлення до людей і до Різдва. Спробуємо збагнути, чому ж Скрудж такий жадібний та нелюдяний, хто чи що допомагає йому змінитись, і чому саме з Різдвом Діккенс пов’язує зміни в душі  та в житті свого героя.
    На всі ці «чому» ми сьогодні повинні дати відповіді. А, отже, тема нашого уроку: «Етапи духовного переродження Скруджа» (Учні записують тему в зошити).
Епіграфом до уроку будуть слова Ч. Діккенса, вкладені в вуста Марлеєвої тіні.
ЕПІГРАФ:  
«У кожної людини душа  не мусить бути замкнена, -
потрібно, щоб вона завждизустрічалась зі своїми близькими,
 щоб мала співчуття до інших…»
Ч. Діккенс
(Діти записують епіграф в зошит)
Як ви розумієте ці слова і рецептом проти чого вони можуть бути – про це ми поговоримо дещо пізніше, наприкінці уроку.
2.        Робота з портретом автора
Супроводжувати у цій мандрівці нас буде сам автор – Ч. Діккенс (демонстрація портрета).
Ви, мабуть, пам’ятаєте, як саме письменник ставився до Різдва, яке місце воно посідало в його житті? Що може підтвердити вашу думку? («Різдвяні оповідання», писав 17 років)
А яким до Різдва було ставлення Скруджа, нам зараз нагадають.
 3. Інсценізація   «Розмова Скруджа з племінником».
 4. Бесіда за запитаннями:
- То як ставився Скрудж до Різдва? А до інших персонажів?
- Як ви думаєте – чому?
- Як ставились до цього свята інші персонажі? З чого це видно? (Всі готуються до нього, настрій піднесений)
 - Як проводить святковий вечір Скрудж? Де?
 - Чи чекає він дива?
 - Яке диво відбулося? Як Скрудж на нього відреагував? (Поява Марлеєвої тіні)
 - Навіщо вона з’являється? (Щоб застерегти Скруджа)
- Чи завершуються на цьому Різдвяні дива?
- Скільки всього духів відвідало Скруджа?
5. Складання схеми «Мандри Скруджа у часі та просторі»
(Схему учні малюють в зошиті)
-Звідки починаються мандри? (З кімнати Скруджа)
-В який період доби? (Вночі)
-Пригадайте, в якій послідовності вони з’являються? (Дух Минулого, Теперішнього, Майбутнього Різдва)
-В який період доби подорож в часі та просторі завершується? (Вранці)
-Де? (В кімнаті Скруджа)
-Таким чином, схему подорожі ми накреслили, не вияснили лише, що побачив Скрудж, і як це на нього вплинуло. Зараз ми це дослідимо.
6. Робота в групах.
Кожна група працюватиме над своїм завданням за таким планом:
1.Дух, що з’явився до Скруджа
2. Яку він має зовнішність? Чому?
3. Що показав Скруджеві?
4.Яким бачить себе головний герой у цій мандрівці?
5. Які почуття виникають у нього від побаченого? Як це проявляється?
 - Отже, перша група досліджує подорож з духом Минулого Різдва, друга – Теперішнього, а третя – Майбутнього.
Відповівши на всі ці запитання, ми завершимо складання нашої схеми, записавши коротко у відповідні колонки необхідну інформацію про мандри Скруджа.
Ви маєте три хвилини на обговорення питань плану і підготовку відповідей.
 7. Відповідь першої групи. (Учні відповідають на пункти плану, роблять відповідні записи у колонку «Дух Минулого Різдва»).
 - Краще уявити дитинство головного героя нам допоможе сам Скрудж.
8. Монолог «Скруджа-дитини»
9. Бесіда за запитаннями:
- Які почуття викликала у вас сповідь малого Скруджа?
- Чи схожий він на того старого, якого бачимо тепер? (Ні, він змінився)
- Так, з ним відбулася страшна зміна під назвою «деградація». Наше довідкове бюро знає, що означає це слово і пояснить його нам.
10. Словникова робота.
Деградація (від лат. degradatio – зниження) – рух назад, поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.
- Запишіть до зошита і запам’ятайте це слово (діти записують в зошит)
- Чи згодні ви з тим, що Скрудж – деградована особистість? Доведіть це.
- Поміркуйте, в чому причина деградації героя? (Відлюдькуватість, егоїзм, що закладаються вже в дитинстві. Епізоди: малий Скрудж сидить на Різдво сам в темній брудній кімнаті; розмова з дівчиною, яка говорить, що всі «величні почуття пожерла охота наживати гроші»).
- Отже, в теперішньому часі – це деградована особистість. Чим же може здивувати його дух Теперішнього Різдва?
11. Відповідь другої групи (Учні відповідають, роблять відповідні записи у колонку «Дух Теперішнього Різдва»)
- Чи відчуваються якісь зміни в поведінці та душі Скруджа після цієї мандрівки? Які?
- Але стається ще одне диво – поява Духу Майбутнього Різдва.
12. Відповідь третьої групи (Учні відповідають, роблять відповідні записи у колонку «Дух Майбутнього Різдва»).
 - Зачитайте слова Скруджа, в яких він стверджує, що змінився. Що найбільше хвилює його? Про що постійно запитує в Духа? (Можливість змінити своє майбутнє)
- Відтоді, як Скрудж зустрівся з духами, скільки часу минуло? (Одна Різдвяна ніч).
- Як ця ніч змінила Скруджа? Зачитайте.(Учні зачитують відповідні цитати)
13. Складання алегоричного образу Скруджа.
- Отже, пригадуючи, яким він був на початку твору і яким став тепер, можна зробити висновок, що він дійсно змінився.
- Доберіть антонім до слова «деградація» (відродження, переродження).
Саме таким словом можна назвати цю зміну.
-Ви нещодавно вивчали байки. Хто найчастіше в байках виступає головним героєм?  (Тварини, рослини, речі).
-Якби вам треба було написати байку про Скруджа, якою рослиною ви б його зобразили? Чому? (Учні висловлюють припущення, думки, аргументують їх, знаходять єдине рішення)
-Отже, всі згодні, що рослина – алегоричний образ Скруджа – будяк.Таким чином, що означатиме стебло з колючками? (Деградацію). А квітка? (Переродження).
- Кожна група зараз отримає по два трикутничка – колючки, в які повинна вписати риси характеру, притаманні деградованому Скруджу. (Діти записують,  називають риси характеру, вчитель прикріплює «колючки» до стебла, зображеного на дошці).
-Оскільки квітка символізує переродженого Скруджа, то складемо для неї пелюстки – червоні стрічки з відповідними рисами характеру.
(Учні виконують завдання, вчитель прикріплює стрічки до квітки)                         
14. Робота з епіграфом
- Звернемося ще раз до епіграфа. Зачитайте вслух (Один учень читає)
-То як ви розумієте ці слова?
-Рецептом проти чого вони можуть бути? (Проти зачерствіння душі, егоїзму, жадібності, деградації)
-Хто чи що допомагає Скруджу змінитись? (Страх за своє майбутнє; люди, які живуть поряд, насамперед, їхні моральні якості).
-Чому переродження пов’язане саме з Різдвом? (Це світле свято, від нього завжди чекають дива, от воно і трапилось).
15. Висновок:
Казкове переродження Скруджа, з одного боку, дійсно пов’язане з Різдвяними дивами, з другого – з виявом віри письменника у добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла. Переродження Скруджа спричинене не тільки страхом за своє майбутнє, Різдвяними дивами, а й людьми, які живуть поряд, насамперед, з їхніми моральними якостями. Завжди є надія на духовне відродження. Треба прагнути робити людям добро.
III.Рефлексія.
1.Підсумкова бесіда (на дошці написані три питання):
-А чому вас навчив цей твір?
-Над якими питаннями примусив задуматися головний герой повісті?
-Який важливий висновок зробили ви для себе?Оберіть одне питання і дайте повну відповідь на нього. Можете подумати тридцять секунд.(Діти розмірковують, дають відповіді на обране питання)
2.Заключне слово вчителя
Сподіваюся, що цей урок запам’ятається вам надовго, а висновки, які ви з нього зробили, не дозволять стати відлюдькуватими, жорстокими, егоїстичними.
 Але ми ще не прощаємося з самим твором  Діккенса.
IV. Домашнє завдання: опрацювати статтю підручника про особливості жанру різдвяного оповідання; повторити визначення понять «фантастичне», «реальне».




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Джеймс Олдрідж "Останній дюйм"